Wpływ diety wegańskiej na formę sportową

Każdy sportowiec wie jak ważne w diecie jest obecność odpowiedniej ilości składników odżywczych, w tym białka. Najlepsze białka znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, ale dużo osób jest na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Co zrobić w takim wypadku?

Wegetarianin czy weganin?

Wiele zależy od tego jaką dietę stosujemy. Wspólną cechą weganizmu i wegetarianizmu jest wykluczenie z diety mięsa, co jeszcze nie wpływa tak bardzo na naszą formę sportową. Wystarczy jedynie właściwa suplementacja żelaza i kwasów omega-3. Jednak weganizm jest dużo bardziej restrykcyjną formą wegetarianizmu, gdyż wyklucza on wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, między innymi jajka i mleko, co już w znacznym stopniu może wpłynąć na naszą formę sportową. Oprócz różnych niedoborów żywieniowych dla sportowców ważna jest jakość białka roślinnego, które jest dużo niższe niż w przypadku białka zwierzęcego.

Środki zastępcze

W celu dostarczania składników odżywczych, które dostępne są w produktach pochodzenia zwierzęcego należy zaopatrzyć się w dobrą suplementację. Należy zatroszczyć się o takie składniki odżywcze jak witamina D, wapń lub wspomniane wcześniej żelazo i kwasy omega-3. Z kolei białko można dostarczać dzięki spożywaniu kilku rodzajów pożywienia roślinnego. Wówczas utworzą się białka komplementarne, które pozwolą na przyswajanie odpowiedniej ilości białka.

Podsumowując

Wegetarianie nie muszą się przejmować redukcją formy z powodu niedostarczania składników odżywczych. Białko obecne w jajku i nabiale będą wystarczającym jego źródłem. Weganie z kolei na pewno odczują pewien spadek formy sportowej, gdyż nawet najlepsze białko roślinne nie będzie tak dobre jak białko zwierzęce. Ponadto zarówno weganie jak i wegetarianie muszą stosować suplementację kilku składników odżywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *